T.C. Ýçiþleri Bakanlýðý e-icisleri projesi Bilgi Edinme Ýnsan Haklarý Baþvuru Formu e-mevzuat bilgi sistemi TC Kimlik no sorgulama Resmi Gazete

 

 
İnsan Hakları Kurulu
E-İçişleri Projesi
5651 Sayılı Kanun
Hizmet Standartları
Kamu Görevlileri Etik Davranış İlkeleri
Başbakanlık İletisim Merkezi (BİMER) Doğrudan Başbakanlık Uygulaması


Bulunduğunuz Yer: Halk Rehberi  >>   Tüketici Sorunları

 Tüketici Sorunları
 

 

 Bu içeriği yazdırmak için tıklayın...  Yazı tipini küçültmek için tıklayın.  Yazı tipini büyütmek için tıklayın.

  TÜKETİCİ SORUNLARI İLÇE HAKEM HEYETİ

 4822 SAYILI KANUN İLE DEĞİŞİK 4077 SAYILI TÜKETİCİNİN KORUNMASI



HAKKINDA KANUN KAPSAMINDA TÜKETİCİ ŞİKAYETLERİ

  

 

     4822 Sayılı Kanun ile değişik 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun amacı, Kamu yararına uygun olarak tüketicinin sağlık ve güvenliği ile ekonomik çıkarlarını koruyucu, aydınlatıcı, eğitici, zararlarını tanzim edici, çevresel tehlikelerden korunmasını sağlayıcı önlemleri almak ve tüketicilerin kendilerini koruyucu girişimlerini özendirmek ve bu konudaki politikaların oluşturulmasında gönüllü örgütlenmeleri teşvik etmeye ilişkin hususları düzenlemektir.

 

Yasa, tüketicilere bir takım yasal hakları tanıdığı gibi, satın alınan mal ve hizmetlerde tüketicilerin sorun yaşadıklarında dikkat etmeleri gereken bir takım kuralların ve yasal sürelerin olduğunu da unutmamaları gerekir.

 

Yasa, tüketicilerin tarifini, bir mal veya hizmeti, ticari veya mesleki olmayan amaçlarla edinen, kullanan veya yararlanan gerçek ya da tüzel kişiler olarak tanımlamıştır.

 

Bu nedenle, tüketiciler satın almış oldukları mal veya hizmetlerde sorun yaşadıklarında, şayet ürünün veya hizmetin parasal değeri (2014 yılı için) 1.272,19 TL.( bin ikiyüz yetmiş iki TL on dokuz KR) altında olan tüketici sorunlarının çözümü için her ilçede Kaymakamlık bünyesinde kurulan İlçe Hakem Heyetleri Başkanlığı’na merkez ilçede İl Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Başkanlığı’na şikayet konusunu içeren bir dilekçe ve ekinde konuya ait belgelerle (fatura, fiş, garanti belgesi, satış sözleşmesi v.s.) başvurabilirsiniz. Tüketiciler başvurularını ikamet ettikleri İl/İlçenin Hakem Heyetleri Başkanlığı’na yapabilecekleri gibi, ürünü veya hizmeti satın aldıkları İl/İlçenin Hakem Heyetlerine de başvurabilirler.

 

Satın aldığınız ve şikayet konusu olan mal veya hizmetin değeri (2014 yılı için) 1.272,19 TL.( bin ikiyüz yetmiş iki TL on dokuz KR) altında ise sorunun çözümü için Tüketici Sorunları Hakem Heyetine başvurmanız zorunludur. Bu durumda, Hakem Heyetlerinin aldığı karar bağlayıcıdır. Hakem Heyetinin verdiği karar lehinize ise, satıcı veya sağlayıcının bu karara uymaması durumunda İcra Müdürlüğü’ne müracaat edebilirsiniz.

 

Hakem Heyeti kararı aleyhinize ise 15 gün içinde Tüketici Mahkemesine itiraz edebilirsiniz. İtirazı görüşen Tüketici Mahkemesinin kararı kesindir. Tüketici Mahkemeleri nezdinde açılacak davalar her türlü resim ve harçtan muaftır.

 

Satın alınan veya şikayet konusu olan mal veya hizmetin değeri (2014 yılı için) 3.321,17 TL (üç bin üçyüz yirmibir TL on yedi KR) üzerinde ise tüketicinin İllerde faaliyet gösteren İl Hakem Heyetlerine veya Tüketici Mahkemelerine başvurmaları gerekmektedir.

 

Parasal sınırlar (alt ve üst limitler) her yıl DİE’nin TEFE’de meydana gelen yıllık artış oranında arttırılır.

 

Satın aldığınız mal veya hizmet satıcı veya sağlayıcı tarafından vaat edilen veya standardında olmayan veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mallar ve hizmetler ayıplı sayılır. Tüketici, malın veya hizmetin teslim tarihinden itibaren otuz gün içerisinde ayıbı satıcıya bildirmekle yükümlüdür.

   

 

Bu durumda; Tüketicinin seçimlik hakları

 

  • Malın yenisi ile değiştirilmesini,
  • Ödediğiniz bedelin iade edilmesini,
  • Ayıbın neden olduğu, değer kaybının bedelden indirilmesini,
  • Ücretsiz olarak tamir edilmesini, Talep edebilirsiniz

 

İmalatçı veya ithalatçılar, ithal ettikleri veya ürettikleri Sanayi Malları için ürettikleri Sanayi Malları için Bakanlıkça Onaylı Garanti Belgesi düzenlemek zorundadırlar. Garanti süresi malın teslim tarihinden başlar ve asgari iki yıldır. Garanti Uygulaması sırasında değiştirilen malın garanti süresi, satın alınan malın kalan garanti süresi ile sınırlıdır. Satın alınan mal ve hizmetlerdeki gizli ayıp süresi de iki yıldır.

 

Yurt içinde üretilen veya ithal edilen Sanayi Mallarının tanıtım, kullanım, bakım ve basit onarımına ilişkin Türkçe kılavuzla ve gerektiğinde uluslar arası sembol ve işaretleri kapsayan etiketle satılması zorunludur.

 

Kapıdan Satışlarda veya Kampanyalı Kapıdan Satışlarda;

 

Tüketici, teslim aldığı tarihten itibaren yedi gün içinde malı kabul etmekte veya hiçbir gerekçe göstermeden ve hiçbir yükümlülük altına girmeden reddetmekte serbesttir. Hizmetlerin satımında ise bu süre, sözleşmenin imzalandığı tarihten itibaren başlar, Tüketici, malın mutat kullanımı sebebiyle meydana gelen değişiklik ve bozulmadan sorumlu değildir,

 

Kapıdan Satışlarda, tüketici sahip olduğu haklarının da yazılı bulunduğu sözleşmeyi imzalar ve kendi el yazısı ile tarihini yazar. Bu satışlarda sözleşmenin yapılması ve bir suretinin tüketiciye verilmesi zorunludur. Cayma bildirimi sözleşmenin ön sayfasında bulunması gerekmektedir,

 

Bu konuda detaylı bilgiyi 4822 Sayılı Kanun ile değişik 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanunda ve Bakanlığımız internet sayfasında (www.tuketici.gov.tr) bulabilirsiniz.











KAPIDAN SATIŞLARDA CAYMA İHBARNAMESİ (7 GÜN İÇİNDE



TÜKETİCİ KANUNU



ÖRNEK ŞİKAYET DİLEKÇESİ



KREDİ KARTI ÜYELİK AİDAT İTİRAZ İHBARNAMESİ



BANKA HESAP İŞLETİM ÜCRETİ İTİRAZ İHBARNAMESİ


.::Telif hakkı © www.esenyurt.gov.tr.Tüm hakları saklıdır::.
Merkez Mah.Doğan Araslı Bulvarı No:145 Esenyurt/İSTANBUL Tel:0212 699 41 43 Faks:0212 620 84 01